JANGAN BERANI MEMILIKI KERETA SENDIRI KALAU TIDAK TAHU 22 PERKARA PENTING INI | Kereta
adalah kenderaan yang paling banyak digunakan di atas jalanraya. Namun
tidak semua pengguna mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam penjagaan
kereta. Blog provoox senaraikan 22 perkara asas yang anda mesti ambil
tahu dalam penjagaan kereta.
Menghantar
kereta ke bengkel untuk diservis adalah cara terbaik bagi mereka yang
tidak mahir dalam proses penyelenggaraan kenderaan.
Namun jika anda
tersilap langkah, anda mungkin terperangkap dengan bengkel yang “cekik
darah”, lantaran harga caj perkhidmatan yang sangat tidak munasabah
dengan kerosakkan yang diservis.
Berikut adalah
22 perkara asas tentang servis kereta yang kami yakin amat penting bagi
anda semua supaya tidak lagi menjadi mangsa mekanik cekik darah di
bengkel-bengkel jerung yang ada. Semoga bermanfaat.
1. MINYAK HITAM
Minyak hitam
yang bukan jenis sintetik perlu ditukar pada setiap perjalanan
menjangkau 5,000km atau selama 3 bulan. Kalau minyak hitam jenis
sintetik, berkemungkinan dalam jumlah perjalanan 7,500km sehingga
10,000km.
2. FILTER
Sama juga
seperti minyak enjin. Minyak mineral biasa perlu ditukar selepas 5000km
manakala minyak sintetik boleh ditukar apabila menjangkau 7500km hingga
10,000km
Kebiasaannya, apabila menukar minyak enjin, anda juga disyorkan untuk menukar juga filter minyak (oil filter).
3. SPARK PLUG
Ditukar selepas 20,000 km perjalanan mengikut buku jadual penyelenggaraan.
Jika anda menggunakannya sampai 30,000 hingga ke 40,000 km juga tidak menjadi masalah. Alatan ini bukan kritikal sangat.
Tetapi kalau
dah lebih 40,000 km tidak ditukar, “electrode” akan menipis, maka perlu
ditukarkannya. Harga untuk 4 biji biasanya sekitar RM20.00 ke RM25.00.
4. BATERI KERETA
Selepas 18 bulan hingga 2 tahun, anda boleh menukar bateri kereta anda bergantung pada cara penggunaan.
Jika anda
sering membuat pengisian semula air suling bateri, ianya boleh bertahan
sampai 2 tahun. Kalau selalu lupa refill dan selalu kering, dalam masa 6
bulan pun bateri boleh “kong”.
Free maintenance battery lain pulak ceritanya. Tidak perlu “top up” air, tetapi hargaya mahal sedikit daripada bateri biasa.
Tips: Apabila
beli bateri, jangan main hentam sahaja, kerana terdapat banyak barangan
cetak rompak dipasaran. Jadi, belilah bateri kereta daripada jenama yg
boleh dipercayai seperti BOSCH, dan juga CENTURY.
Bateri yang baik kebiasaanya lebih berat daripada bateri yang kurang baik.
5. TIMING BELT
Bila perlu
ditukar? Biasanya selepas 60,000 km untuk kereta proton Wira, dan Proton
Saga. Kereta Proton Waja boleh bertahan sampai 90,000 km dan Honda CRV
pula mampu bertahan sehingga 160,000 km.
Jadi anda hanya
perlu menukar timing belt mengikut jenis kenderaan yang anda gunakan.
Ramai orang tersilap kerana menukar timing belt hanya selepas 60,000km
perjalanan walaupun sebenarnya ianya masih elok lagi.
6. CLUTCH PLATE
Cluth Plug ini kebiasaannya jarang ditukar ganti melainkan kereta anda mengalami simptom “cluth slipping” semasa sedang memandu.
7. FUEL FILTER
Anda boleh
menukarkannya apabila perjalanan kenderaan mencecah setiap sekitar
40,000km. Harga peralatan ini dalam sekitar RM15.00 hingga RM20.00.
8. AIR FILTER (Filter Udara)
Perlu ditukar
setiap 20,000km. Tetapi untuk mereka yang tukar kepada K&N type,
anda sudah tidak perlu menukarnya lagi, cukup sekadar anda
membersihkannya sendiri sahaja.
9. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Minyak ni
memang penting bagi kenderaan jenis AUTO. Dalam buku manual ada
dinyatakan setiap 20,000 km perlu ditukar. Tetapi boleh dilanjutkan
hingga 30,000 km kepada pengguna yang ingin berjimat.
Jangan abaikan (contohnya tidak tukar lebih dari 30,000 km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlukan perbelanjaan yg besar.
Kalau anda rajin tukar, kereta anda tidak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel.
10. GEAR OIL
Untuk mereka yg
pakai manual gearbox, kereta anda tak perlu pakai ATF tetapi sebaliknya
perlu gunakan Gear Oil. Ia boleh tukar dalam 60,000km perjalanan
sekali.
11. BRAKE FLUID dan POWER STEERING FLUID
Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
12. RADIATOR COOLANT
Harga sebotol adalah RM8 – RM15. Selalunya berwarna hijau! Setiap 60,000km bolehlah ditukar sekali.
Jikalau air
radiator anda berwarna jernih, maknanya guna air paip biasa sahaja dan
tidak berapa bagus. Gunakanlah coolant, enjin lebih cepat panas dan juga
tak mudah mendidih!
13. AIR-COND BELT / ALTERNATOR BELT
Belt-belt ni
perlu ditukar sama waktu dengan timing belt, seandainya kita terlupa
menukarkannya sewaktu servis sebelum-sebelum ni.
Belt Air-con
dan juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau
tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak.
Kalau bahagian
“ribs”nya dah ada”crack-crack” yang halus. Maka eloklah ditukar belt
tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar
belt-belt ini.
14. Adalah
diingatkan maintenance schedule yang ikut “km” atau masa “3 bulan”, “6
bulan” dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta
melakukan penyelengaraan.
Maksudnya,
benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar.
Preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi
kerosakan yang kritikal dimasa akan datang!
15. MINYAK HITAM
Untuk minyak
mineral, perlu ditukar selepas 5000 km ataupun 3 bulan, manakala minyak
semi-sintetik utk 10,000km atau 6 bulan, dan minyak sintetik selepas
15-20,000 km atau 1 tahun.
Berhati-hati
ketika membeli minyak hitam di kedai spare part kerana terdapat minyak
“tidak berkualiti” yang disediakan oleh pengusaha atau mekanik bengkel.
Botol mungkin
ada cap jenama Castrol, Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi
dalam tu sebenarnya adalah minyak murah “made in china”. Dlm satu hari
ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel.
Pengusaha
bengkel tertentu mengarahkan pekerjanya untuk mengambil botol-botol
kosong ini dan refill serta diletakkan seal baru supaya dapat mengaut
keuntungan lebih.
Adalah lebih
selamat beli minyak di stesen minyak yang pasti tulen. Melainkan kalau
betul-betul yakin dengan kedai spare part yang anda kunjungi itu.
16. MINYAK GEAR
Jika manual,
perlu ditukar setiap 40,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap
20,000km untuk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat.
Paling bagus
untuk kereta lama ialah gunakan gearbox treatment. Minyak gear ATF pula
perlu ditukar setiap 20,000km. Sama seperti di atas.
17. FLUSH
Kalau dalam
buku tiada dinyatakan, maka tidak perlu ditukar. Begitu juga dengan Air
Filter. Coolant perlu tukar tiap-tiap 20,000km. Jika nak tukar tiap-tiap
50,000km pun boleh dengan syarat guna air suling or RO water. Timing
belt ditukar setiap 80,000km.
Tapi pernah
terjadi stretch sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa masalah sebab
menggunakan timing belt original Mitsubishi dan ia selalu inspect timing
belt keretanya. Tiada merekah, “gigi” masih elok maka tak perlu
ditukar.
Aircond belt, altrnator belt, power steering belt – tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak rekahan.
18. WATER PUMP
Ditukar apabila
menukar timing belt untuk kali ke dua. Katakan anda menukar timing belt
setiap 80,000km, maka apabila anda menukar timing belt utk kali kedua
pada 160,000km, elok ditukar sekali water pump kerana hayatnya pun
hampir tiba.
Nak tukar water
pump perlu buka timing belt terlebih dahulu. Jadi kalau dibuat pada
masa yang sama, tiada caj tambahan dikenakan.
Spark plug
ditukar setiap 20,000km. Ataupun selagi plastik di bahagian tengah masih
berwarna putih dan tiada kesan terbakar. Jadi kena selalu check spark
plug.
Kalau spark
plug anda berminyak, ianya bermaksud enjin sudah agak uzur dan perlu
dioverhaul kerana piston ring sudah haus. Asap biru dibahagian ekzos
juga adalah tanda piston ring haus dan minyak hitam terbakar.
Walau
bagaimanapun, ini bukanlah servis biasa tetapi servis major. Head gasket
ditukar apabila minyak leaking dikawasan tersebut. Atau sekiranya
berlaku coolant loss akibat daripada blown head gasket. Buat grind valve
sekali. Kerja penyelenggaraan ini dikenali sebagai top-overhaul.
19. Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000km.
Tetapi ada juga
yang mencapai perjalanan dalam 7-80,000km atau kurang 5 tahun sudah
kena top overhaul kerana pemilik tidak cermat. Brake pad ditukar bila
haus atau bila rasa brake kurang menggigit. Biasanya kereta berusia 3
hingga 4 tahun sekali.
Minyak brake juga pun sama, brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya dua kali ganda jangka hayatnya.
20. Pada asalnya, enjin pembakaran dalaman menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok enjin.
Secara
asasnyanya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km mengikut
ketetapan pengeluar di Jepun. Tetapi Jepun adalah negara bercuaca
sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia lebih panas dan mampu
mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yang dibuat dari adunan
getah, plastik dan fibre glass.
Jadi adalah
dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi
alat ganti timing belt berkualiti rendah, anda perlu menukar lebih
awal, dalam sekitar 60,000km jarak perjalanan.
21. Sesetengah
pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt pada
jarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan juga
enjin V6 bagi model sebelum tahun 1999.
Pada tahun 1996
dahulu, ada juga pemilik bengkel memberitahu timing belt boleh tahan
sampai 100,000km, tak perlu tukar pada bacaan 30,000km. Kemudian, kereta
kena tarik masuk bengkel sebab timing belt putus dan enjin kena
overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah
kita perlu patuhi spesifikasi servis dan penyelenggaraan pengeluar.
Banyak
kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sebagai ganti
kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota
misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya
iaitu :
Camry ACV30 – enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 – enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 – enjin 1NZ-FE 1500cc
22. Model
seperti Honda CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk
model CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing
chain melalui enjin i-VTEC.
Ianya tidak
memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan
kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan
bunyi, anda hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih
seperti sedia kala.
p/s:
konklusinya, sebagai pemilik kereta kita bukan sahaja perlu mempunyai
lesen memandu sahaja tetapi kita juga amatlah digalakkan untuk
mengetahui sedikit sebanyak ilmu penyelenggaraan kenderaan yang sesuai.
\
Post a Comment